sales attitude

Onlangs las ik een artikel over waarom bedrijven verkopers moeten selecteren op basis van attitude in plaats van skills. Simpelweg omdat attitude niet of moeilijk te veranderen is en sales skills wel te trainen zijn.

Dit is helaas dagelijkse praktijk. In veel gevallen wordt de keuze slechts op sales skills gebaseerd en wordt er verder niet  gekeken of er bijvoorbeeld een klik is met de direct leidinggevende of de salesmanager.

Maar eigenlijk zou je veel verder moeten kijken. Past iemand in het team, bij het bedrijf?
Nog belangrijker, past iemand bij de markt en bij de klanten? Wat is iemands attitude of sales instelling? Past iemands kijk op zakendoen bij het bedrijf? Als je langlopende sales cycli hebt, die veel geduld en politiek gevoel vergen, moet je geen verkoper aannemen die slechts gelukkig wordt van vaak en veel te scoren.

Kortom, iemands instelling moet passen bij het salesproces en de sales methodiek van het bedrijf.

Daar kom je achter door allereerst heel goed in kaart te hebben hoe je klanten bediend willen worden en hoe ze willen kopen. Vervolgens breng je in kaart hoe je hier als salesorganisatie op in gaat spelen en hoe je uiteindelijk je sales gaat bedrijven.

Aan de hand daarvan bepaal je het profiel van de verkoper(s) die je hiervoor nodig hebt. Waarbij je de sales skills natuurlijk mee laat wegen. Een beginnend verkoper laat je niet je allergrootste internationale accounts bedienen. Belangrijk is dat de skills niet doorslaggevend zijn, maar attitude, of salesvisie wel!

Deze insteek deed me weer denken aan een salesmanager die bijna elke maand wel een verkoper ontsloeg. Meestal omdat ze niets verkochten en volgens hem allemaal maar ‘prutsers’ waren. Toen ik hem vroeg wie ze dan aangenomen hadden, bleef het stil.

Vragen? Meer informatie nodig? Of zin in een vrijblijvende afspraak?
Neem hier contact met ons op!

Geef een reactie