Wat is dat nu eigenlijk voor iets ...... Social Selling?

Er bestaan verschillende definities van social selling. In dit artikel leg ik je er alles over uit.
Ik geef je een voorbeeld: social selling is het verkoopproces starten via social media sites (tools) zoals LinkedIn, Facebook of Twitter. Het draait erom een sterk ‘personal brand’ op te bouwen. Je doet dit onder andere door nuttige content (zoals inhoudelijke artikelen, blogs, white papers, webinars of video’s) beschikbaar te stellen aan je contacten. Het draait erom je zakelijke netwerk uit te bouwen, banden te verstevigen en op basis daarvan proberen een verkoopproces op gang te brengen. Deze definitie roept uiteraard een nieuwe vraag op, want wat is personal branding?

Bij personal branding draait het om het creëren van een uniek persoonlijk imago op basis van bepaalde waarden, karakteristieken of karaktereigenschappen en de manier waarop je met anderen communiceert. Het doel van personal branding is uiteraard zakelijk en professioneel succesvol te opereren voor het bedrijf waarvoor wij werken. Kortom: zorgen dat je op een positieve wijze opvalt.

Ik geef je nog een voorbeeld: social selling is het proces van onderzoeken, contact leggen en de interactie met klanten aangaan via social media netwerken, zoals Twitter en LinkedIn.

Men kan dit doen door te reageren, te ‘liken’ (vind ik leuk) en de bijdragen van je klanten te delen. Op die manier creëren verkopers relaties met kopers en verhogen zij hun geloofwaardigheid door interesse voor de klant te tonen.

Zelf zou ik het toch wat eenvoudiger willen uitdrukken:

Social selling zijn alle acties die tot doel hebben via sociale media contact te leggen met potentiële klanten, waardevolle relaties op te bouwen en op die manier een verkoopproces te starten.

LinkedIn

LinkedIn is het netwerk voor professionals. Het ademt nog wat te veel de geur van mensen die op zoek zijn naar een job. Daar is uiteraard niks mis mee, maar er is zoveel meer.

Denk daarbij aan company pagina’s, de berichten die mensen posten, pulse (bloggen) en uiteraard de discussiegroepen. Je vindt op sociale media ook informatie die niet beschikbaar is via de websites van je klanten. Denk daarbij aan persoonlijke ervaringen en interesses, maar ook de laatste nieuwtjes van deze bedrijven.

Kortom: LinkedIn biedt prima mogelijkheden om jezelf te profileren bij je doelgroep.

Last but not least: je vindt op LinkedIn een schat aan gegevens. Denk hierbij aan de functie waar je personen binnen een bedrijf kunt zoeken!

Facebook

Facebook neigt meer naar particulier gebruik en je vindt er ook minder uitgebreide profielen. Het accent ligt bij Facebook meer op hobby’s, vrije tijd, politiek en gewoon lekker je vrienden op de hoogte houden van wat er in je leven gebeurt. Uiteraard kent Facebook ook zogenaamde bedrijfspagina’s. Werk je op de particuliere markt? Dan biedt Facebook zeker kansen.

Twitter

Twitter noemt men ook wel een microblog. Ook hier kun je elkaar volgen en bekijken wat de ander op zijn persoonlijke pagina plaatst. Een verschil met Facebook en LinkedIn is dat je hier niet direct een band met elkaar aangaat. Dat wil zeggen: je kan iemand volgen zonder dat de ander je terug hoeft moet volgen. Dat gebeurt overigens vaak wel. De kracht, en meteen ook weer de zwakte van Twitter, zit in het beperkt aantal tekens dat je kunt gebruiken.  Je moet een beetje creatief zijn om de aandacht te trekken. Tegenwoordig kun je ook foto’s en video’s plaatsen. Daarmee valt je bericht extra op.

Vragen? Meer informatie nodig? Of zin in een vrijblijvende afspraak?
Neem hier contact met ons op!

 

Geef een reactie