Tips om te presteren als een Olympiër

De meeste professionele atleten en Olympiërs voeren enkele rituelen uit voordat ze moeten presteren. Om in hun element te komen en op het allerbeste niveau te kunnen presteren, moeten ze zich emotioneel en psychologisch voorbereiden.

Het grote idee hierachter? Je hoeft geen professionele atleet te zijn om je prestaties zowel persoonlijk als professioneel te verbeteren met rituelen.

Studies tonen aan dat je meer succes hebt als je een object gebruikt van een beroemd of goed presterend iemand.

Het item zelf heeft geen aangeboren effecten, maar het gebruik ervan verhoogt je zelfvertrouwen. Als gevolg hiervan lijkt de taak of de activiteit eenvoudiger

Waarom zouden we het ons aantrekken?

Beeld je in dat je samen met drie andere kandidaten aan het wachten bent voor een sollicitatiegesprek. Deze drie mensen hebben hun prestatiegerichte rituelen gebruikt en jij niet. Ze hebben een onmiddellijk concurrentievoordeel ten opzichte van jou voor dit sollicitatiegesprek.

Rituelen kunnen je helpen bij het afstemmen van je emoties en kunnen je in een ‘high-achievement mindset’ te brengen.

Op de Juilliard School bijvoorbeeld volgen studenten een semesterlange cursus die hen leert wat ze moeten doen voor een auditie om hun angst te verminderen. Iets zo eenvoudig en gemakkelijk als een ademhalingsoefening van 10 seconden kan je gevoel van kalmte enorm verbeteren. Iedereen zou deze lifehack moeten toepassen. Probeer het maar eens.

Er zijn nog enkele geweldige elementen die je prestaties positief beïnvloeden.

  • muziek: bekijk de atleten die uit hun bus in het stadion komen wandelen de volgende keer dat je aanwezig bent bij een voetbalmatch. De kans is groot dat ze aan het luisteren zijn naar hun speciale playlist met hun favoriete liedjes die hen motiveren. Meer dan 100 studies toonden al aan dat mensen die naar opzwepende muziek luisteren, beter presteren.
  • pep talks: een pep talk is een geweldige manier om iemand te motiveren. Onderzoek toont aan dat een goede pep talk bestaat uit de juiste mix van richting geven, strategisch advies en emotionele motivatie. De optimale balans hangt af van persoon tot persoon. De doelgroep tot wie je je richt, bepaalt de toon van je pep talk. Laat het me even verduidelijken met een voorbeeld. Aan een groep ervaren operators van de Special Forces, die klaar staan voor een nieuwe opdracht, zal je eerder focussen op strategisch advies. Dit tegenover een groep jonge leerlingen van de Kunstacademie die op zijn van de zenuwen voor hun eerste optreden. Zij vereisen een aanpak die meer gericht is op emotionele motivatie om hen te kalmeren.
  • rivaliteit: sommige mensen halen hun kracht uit competitie. Als jij ook zo bent, zoek dan een tegenstander of daag jezelf uit om je vorige prestaties te verbeteren. Je kan dit vergelijken met de loopband in de fitness. Je zal de snelheid op je loopband altijd enkele niveaus hoger zetten, wanneer er iemand op de loopband naast je komt trainen. Je wil niet onderdoen, maar juist bewijzen dat je het beter kan.

Wat moeten we doen?

Ik raad aan om verschillende technieken uit te proberen en te kijken welke techniek het beste bij jouw persoonlijkheid past. Je kan ook een mix van verschillende technieken gebruiken. Maar zorg altijd voor een plan van aanpak voordat je dat belangrijke verkoopgesprek gaat voeren of voordat je je baas om promotie gaat vragen bijvoorbeeld.

Vragen? Meer informatie nodig? Of zin in een vrijblijvende afspraak?
Neem hier contact met ons op!

Geef een reactie