elevator pitch

Stel dat iemand je op een verjaardag vraagt: “Je hebt pas een nieuwe baan, is het niet? Wat doe je?” En jij antwoordt met: “Verkoper”. Dan is dit een gemiste kans. Dit kan beter. Hoe?

Elevator pitch

Als je een elevator pitch gebruikt waar deze voor bedoeld is, dan ben je zelf maar kort aan het woord. Het begrip komt uit Amerika overgewaaid, waar ondernemers een jaar of twaalf geleden in de lift (elevator) van de begane grond tot de twintigste verdieping een (onbekende) geldschieter wilden verleiden om geld te steken in hun bedrijf. Je hoeft geen geldbehoeftige ondernemer te zijn. Neen,  ook als verkoper kan je de elevator pitch goed inzetten. De elevator pitch is een mini-presentatie. Een geoefende beschrijving van je bedrijf en aanpak, op zo’n manier verteld dat een veertienjarige het nog snapt. Je vertelt dit vanuit voordelen voor de ander: je opdrachtgever.

De structuur

De structuur van een elevator pitch is kinderlijk eenvoudig.

  1. Wie ben je? (eigen naam + naam bedrijf)
  2. Wat doe je?
  3. Wie is je doelgroep?
  4. Hoe bereik je hen?
  5. Wat zit erin voor de ander? (tijdswinst, kostenbesparing, focus…)

Veel oefenen

En dit alles in vijftien tot vijfentwintig seconden!

Tip: schrijf je pitch eerst uit en oefen deze voor de spiegel of spreek het in en luister na. Uit onderzoek blijkt dat als je een specifieke taak goed onder de knie wil krijgen, je hiervoor 10.000 uur moet oefenen. Pitchen betekent dus: heel veel oefenen! En bijstellen. Weer oefenen en aanpassen. Er bestaat niet één gouden elevator pitch. Voor elke situatie en elk persoon tegenover je pas je hem aan, waarbij de basis vrijwel altijd hetzelfde blijft. Laat als het kan eerst de ander praten, dan kan je daar jouw pitch op afstemmen. Dit laatste is ongelofelijk belangrijk.

Oogcontact

Als je met iemand praat, zorg er dan voor dat je de persoon tegenover je écht aankijkt. Kijk wat er non-verbaal gebeurt als je praat. Zie je interesse bij je gesprekspartner (hoofd een beetje voorover gebogen naar jou) of zie je geknik of hoor je ‘ge-uhum’? Dan is de kans groot dat je boodschap positief verwerkt wordt. Zie je dat je gesprekspartner om zich heen begint te kijken, een holle blik heeft of afdwaalt, dan moet je overschakelen op het stellen van een vraag om zijn / haar interesse weer te wekken.

Vragen? Meer informatie nodig? Of zin in een vrijblijvende afspraak?
Neem hier contact met ons op!

Geef een reactie