De ultieme gids voor effectieve InMail op LinkedIn

Hoe hoger je response rate, hoe meer mensen geneigd zijn te antwoorden op je InMail-berichten. Dus als je veel mensen wil bereiken, is InMail de juiste manier.

Wat is LinkedIn InMail?

Je kan op LinkedIn alleen berichten versturen naar contacten van de eerste graad, namelijk naar diegenen die al tot jouw netwerk behoren. Om iemand te bereiken die nog niet tot je netwerk behoort, gebruik je LinkedIn InMail.

Deze InMail-functie is enkel beschikbaar voor Premium-, Recruiter- en Sales Navigator-gebruikers. Afhankelijk van je abonnement krijg je 3 tot 30 InMail-credits per maand.

Hoe verzend je een InMail?

  1. Vind de LinkedIn-gebruiker die je wil contacteren.
  2. Ga naar zijn / haar profiel.
  3. Klik op de “verzend een InMail”-knop.

Als je geen Premium-, Recruiter- of Sales Navigator-gebruiker bent, zal LinkedIn je vragen om te upgraden indien je toch op deze knop klikt.

LinkedIn InMail

InMail Templates

Als je een Recruiter-gebruiker bent, kan je met LinkedIn tot maximaal 500 InMail Templates maken en deze zelfs delen met je collega’s. Andere gebruikers kunnen deze ook templates gebruiken. Jij hoeft ze enkel op te slaan op een plek die gemakkelijk toegankelijk is, ze vervolgens te kopiëren en ze in het vak InMail-composer te plakken.

Hieronder vind je enkele voorbeelden van zo’n templates.

Voorbeeld 1: iemand rekruteren

Hey [naam contact]

Hopelijk had je een fantastisch weekend! Mijn naam is [eigen naam] en ik ben [functie] bij [naam bedrijf]. Op dit moment zijn we enorm aan het uitbreiden. Volgens mij zou jij fantastisch in ons team passen. Ik zou het geweldig vinden om enkele minuten met jou te praten over [onderwerp].

Laat me weten wanneer dit voor jou past.

Alvast bedankt!

Groetjes
[eigen naam]

Deze InMail is effectief om verschillende redenen:

  • Het is enthousiast en met een persoonlijke toets geschreven.
  • Door je functie te vermelden trek je aandacht, zeker als je een hoge functie hebt.
  • Je toont je interesse in de andere persoon, deze zal zich gevleid voelen.

Voorbeeld 2: iemand onderzoeken die een functie heeft die jij ook graag zou hebben

Hey [naam contact]

[compliment over het werk van je contactpersoon].

Ik ben geïnteresseerd in de job als [functie] bij [naam bedrijf]. Aangezien jij al [aantal jaren] werkt bij [naam bedrijf] als [functie] en er fantastisch werk verricht, zou ik graag jouw mening willen weten. Sta je ervoor open om snel 3 tot 5 kleine vragen te beantwoorden? Je zou me hier enorm mee helpen.

Bedankt!
[eigen naam]

Deze InMail is effectief om verschillende redenen:

  • Je toont dat je fan bent van zijn / haar werk.
  • Door korte vragen te stellen zal hij / zij sneller geneigd zijn te antwoorden.

Voorbeeld 3: iemand toevoegen aan je netwerk

Beste [naam contact]

Ik lees vaak uw artikels en zou u graag aan mijn netwerk toevoegen. Als u ooit inzicht nodig heeft in [onderwerp], kan ik u misschien helpen. En anders zeker één van mijn connecties.

Vriendelijke groeten
[eigen naam]

Deze InMail is effectief om verschillende redenen:

  • Het is flatterend.
  • Het is kort.
  • Het is makkelijk te lezen.
  • Je biedt kansen aan.

Voorbeeld 4: bloggers en journalisten bereiken om over jou te schrijven

Hey [naam contact]

Ik heb enkele van je artikels over [onderwerp] gelezen en heb er erg van genoten. Vooral het stuk over [specifiek artikel].

Ik heb ook [detail profiel contact] opgemerkt en ik vind dit fantastisch.

Aangezien je regelmatig schrijft over [onderwerp], dacht ik dat je misschien wel geïnteresseerd zou zijn in [eigen bedrijf / visie voorstellen].

Ik denk dat lezers van [naam magazine / krant / website waarvoor je contact schrijft] dit verhaal heel intrigerend zouden vinden want [redenen opsommen].

Wat denk je?

Groetjes
[eigen naam]

Deze InMail is effectief om verschillende redenen:

  • Je refereert naar zijn / haar profiel.
  • Je toont dat je op voorhand dingen opgezocht hebt.
  • Het is relevant.
  • Je eindigt met een korte, simpele vraag.

LinkedIn InMail tips

Tot slot nog enkele tips.

  1. Wees direct: simpele, directe berichten krijgen meer reacties.
  2. Vraag iets kleins: om te veel vragen zal mensen afschrikken.
  3. Spreek hun interesses aan: zo heb je meteen iets om over te praten.
  4. Wees natuurlijk: schrijf alsof je met een collega praat en wees jezelf.
  5. Leg uit waarom je contact wil: spreek hun ego aan door te vermelden waarom je specifiek naar hen stuurt.
  6. Zorg dat het om hen draait: spreek over hoe jij hen kan helpen, in plaats van omgedraaid.
  7. Laat hen niet het werk doen: leg alles zelf uit en verwijs niet naar je profiel zodat ze de informatie zelf nog moeten opzoeken.

Vragen? Meer informatie nodig? Of zin in een vrijblijvende afspraak?
Neem hier contact met ons op!

Geef een reactie