6 onmisbare sales pitches voor 2018

De term ‘sales pitch’ mag dan al een beetje ‘old school’ zijn, het concept is dat zeker niet. Globaal gezien is een sales pitch gewoon een manier om de waarde van je product of dienst uit te leggen aan je koper. Noem het wat je wil, maar de waarde van wat je aanbiedt tonen aan je prospects staat nog steeds centraal bij sales.

Wat wel uit de mode geraakt is, zijn sales pitches die te lang, te productgericht en te saai zijn. Twitter heeft hier goed op ingespeeld. Zo krijg je maar 140 tekens om aandacht te trekken voor je boodschap. Als kopers dan de tijd nemen voor je sales pitch, kan deze maar beter overtuigend en to the point zijn.

In dit artikel geef ik je 6 sales pitches die onmisbaar zijn voor 2018.

1. de one-word sales pitch

Kan je jouw hele presentatie samenvatten in één woord? Het lijkt misschien dwaas, maar kijk eens naar de kracht van een merk dat de volledige controle heeft over één woord. Als een consument dan aan jouw merk denkt, spreken ze dat woord uit. En als die consument dat woord uitspreekt, denkt daardoor weer iemand anders aan jouw merk. Enzovoort.

Een goed voorbeeld hiervan is HubSpot met hun woord ‘inbound’. Of Obama met het woord ‘forward’ tijdens de verkiezingen in 2012. Denk dus aan één woord dat je hele aanbod vertegenwoordigt en gebruik dit woord in een pittige slogan.

2. de question sales pitch

Deze pitch kan je enkel gebruiken als je zeker weet dat je koper de waarde van je producten of diensten ongeveer begrijpt. In plaats van je pitch te formuleren als een statement – ‘strategische outsourcing zal de kosten voor je bedrijf verlagen’ – herformuleer je je pitch als een vraag – ‘zou strategische outsourcing de kosten voor je bedrijf verlagen?’.

Waarom werkt dit? Door het stellen van een vraag roep je de consumenten op om hun eigen redenen te bedenken om al dan niet akkoord te gaan met je pitch. Hierdoor zullen ze meer overtuigd zijn van hun mening en zullen ze hiernaar handelen door je producten of diensten aan te kopen. Dat is het voordeel. Maar als consumenten niet overtuigd zijn van de waarde van jouw aanbod, kan een question sales pitch een aanvullende toetsing uitlokken – waarom zijn ze niet overtuigd? Het is dus van cruciaal belang om de mindset van je koper zorgvuldig te beoordelen alvorens je met deze pitch aan de slag gaat.

3. de rhyming sales pitch

Rijmen stimuleert ‘verwerkingsvloeiendheid’. Dit is de vlotheid waarmee onze geest prikkels opvangt, analyseert en verwerkt. En dit heeft een verrassend effect: studies toonden aan dat rijmende uitspraken juister overkomen dan niet-rijmende. Ook al brengen ze exact dezelfde boodschap over. Dus voordat je rijmpjes bij kinderspel klasseert, weet dan dat een eenvoudig couplet de doorslag kan geven voor het sluiten van een deal.

4. de subject line sales pitch

Verkopers zijn meesters in het verzinnen van intrigerende subject lines. Verwerk deze expertise in je sales pitches. Sterke subject lines voor e-mails volgen drie principes: nut, nieuwsgierigheid en specificiteit. Toch moet je niet proberen om elke keer alle drie de principes in een sales pitch of een subject line te verwerken. Ofwel ga je voor duidelijk nuttig of mysterieus intrigerend. Niet allebei. Hoe meer informatie consumenten wensen, hoe minder effectief het is om hun nieuwsgierigheid op te wekken met je subject lines.

De beste manier? Zorg voor twee afzonderlijke sales pitches: een nuttige en een intrigerende. Vervolgens voeg je aan beide specificiteit toe. Gebruik de eerste bij prospects die onder tijdsdruk staan of bedolven worden onder informatie van allerhande leveranciers en interne belanghebbenden. Gebruik de tweede bij prospects die net aan hun verkoopproces beginnen en rustig de tijd nemen voor alles.

5. de Twitter sales pitch

Tweeten is een goede oefening op duidelijkheid en beknoptheid. Hoe zou jouw sales pitch klinken als je maar 140 tekens ter beschikking hebt? Het formuleren van een Twitter sales pitch dwingt je om kritisch en creatief na te denken over de belangrijkste waarden van jouw aanbod. Het kan je ook helpen om overbodige kletskoek uit je presentaties te halen. Hou er ook rekening mee dat een waslijst aan aangeboden features simpel is voor jou, aangezien het om jouw product of dienst gaat. Maar het is het tegenovergestelde voor prospects die hierdoor overrompeld worden en ervan in de war raken.

6. de Pixar sales pitch

Toy Story. Up. Finding Nemo. Wall-E…

Pixar is niet alleen meester in het creëren van verbluffende visuals, maar ook in het creëren van verhalen die resoneren met zowel kinderen als volwassenen.

Hoewel de personages variëren van pratend speelgoed tot zeedieren en robots, toch hebben ze elk een soortgelijke verhaalstructuur als kern:

Er was eens… – elke dag…  – op een dag…  – daarom…  – tot uiteindelijk…  – en ze leefden nog lang en gelukkig.

Door je sales pitch op deze manier te verwoorden, wordt het een verhaal in plaats van een droge opsomming van feiten. Een verhaal blijft veel beter hangen in het hoofd van je prospect. Deze sales pitch maakt het voor jou ook makkelijker om je prospect centraal te plaatsen. Hij / zij moet tenslotte de held van het verhaal zijn.

Probeer de verschillende soorten sales pitches uit en ga dan voor de manier die het beste bij je past. Veel succes!

Vragen? Meer informatie nodig? Of zin in een vrijblijvende afspraak?
Neem hier contact met ons op!

Geef een reactie