12 TED talks over effectieve communicatie

Effectieve communicatie helpt je om sterke relaties op te bouwen, samen te werken met interne en externe belanghebbenden, deals te sluiten en mensen te overtuigen om je mening te delen. Het is cruciaal voor je succes, of je nu een sales leader, manager of eerstelijnsvertegenwoordiger bent.

Dus hoe word je effectief in je communicatie? Je moet complexe ideeën op een duidelijke en simpele manier kunnen uitleggen. Je met op in je eigen woorden alles kunnen vertellen. Je moet je boodschap kunnen aanpassen aan je doelpubliek. En dit is allemaal nog maar het begin…

Verbeter je communicatievaardigheden met behulp van deze 12 TED talks. Ze behandelen elk aspect van communicatie van wat we zeggen en hoe we het zeggen tot tegen wie we het zeggen en wat we niet niet zeggen.

1. ‘Listen, learn… then lead’ – Stanley McChrystal

Als je denkt dat het Amerikaanse leger een rigide organisatie is waar beslissingen en bevelen van de top komen en zonder uitzondering opgevolgd moeten worden, zal je misschien verrast worden door de TED-talk van voormalig generaal Stanley McChrystal.

In deze talk deelt McChrystal, die op 22-jarige leeftijd het leger in ging, de verschillende leiderschapsstijlen die hij tegenkwam en vervolgens de lessen die hij als generaal heeft geleerd. Toen de strijdkrachten veranderden, merkte McChrystal dat hij groepen mensen moest leiden die totaal andere ervaringen hadden dan hijzelf.

Om lacunes in begrip te overbruggen, is het aan de leiders om geloofwaardigheid op te bouwen door transparant te zijn, bereid zijn om te luisteren en open te staan voor omgekeerde mentoring, zegt McChrystal.

2. ‘Remember to say thank you’ – Laura Trice

Voor productieve communicatie is geen overeenstemming nodig. In feite heerste er altijd onenigheid tijdens de beste vergaderingen die ik ooit heb bijgewoond. En dat is te verwachten als je werkt met slimme mensen met een sterke mening. Maar om productieve discussies te hebben en je team na een conflict in beweging te houden, moeten mensen zich gehoord en gewaardeerd voelen.

In deze TED-talk stelt arts en life coach Laura Trice een eenvoudige vraag: ‘waarom vragen mensen niet om bedankt te worden voor de waarde die ze aan tafel brengen, of dat nu in hun persoonlijke of professionele leven is?’ Ze denkt dat het komt omdat we denken dat we onszelf hierdoor kwetsbaar opstellen.

In deze TED talk ontdek je de waarde van ‘dankjewel’ te zeggen of om een bedanking te vragen en de gevolgen van het tonen van je dankbaarheid aan iemand.

3. ‘The danger of silence’ – Clint Smith

In deze krachtig gesproken TED talk gaat Clint Smith in op wat er gebeurt als we simpelweg niet communiceren. Smith, een leraar en dichter, stopte voor een jaar met spreken voor Lent en besefte hoe hard hij zichzelf hierdoor het zwijgen had opgelegd.

Hoe vaak zie je iets op de werkvloer of in je privéleven dat je ongemakkelijk maakt? Hoe vaak spreek je het voor jezelf, een collega of een klant uit? In zijn TED-talk beweert Smith dat de prijs van stil zijn onrecht is. En dat is een te hoge prijs om te betalen.

4. ‘The secret structure of great talks’ – Nancy Duarte

Of je nu in sales actief bent of niet, je pitcht elke dag voor mensen. Wil je meer mensen aannemen voor je team? Een promotie? Een nieuw project? Je moet de mensen om je heen beïnvloeden om je zin te krijgen. En dat is waar Nancy Duarte bij van pas komt. Duarte, een presentatie-expert die vicepresident Al Gore heeft geholpen met ‘An Inconvenient Truth’, gelooft dat alle geweldige presentaties een specifieke boog volgen.

Als presentator is het jouw taak om een verhaal te vertellen dat je publiek aantrekt en van iets overtuigt. In deze TED-talk geeft Duarte bruikbare tips om de manier waarop je je verhaal vertelt te veranderen. En hopelijk helpt het om dichter te geraken bij wat je wilt bereiken.

5. ‘How to save the world (or at least yourself) from bad meetings’ – David Grady

Communicatie is een goede zaak. Transparantie en openheid zijn beide goede dingen. Mensen uit verschillende teams samen zetten om input te geven over belangrijke projecten is een goede zaak. Dus je zou denken dat het concept van de werkbijeenkomst, iets dat is ontworpen om informatie te leveren, meningen te verzamelen en vooruitgang te boeken, ook goed zou zijn.

Helaas is er zoiets als te veel van het goede. David Grady, een cybersecurity manager, gelooft dat we overspoeld worden door zinloze vergaderingen die onze tijd verspillen. In deze TED talk leer je meer over Grady’s “No MAS-techniek” om vergaderingen productiever en waardevoller te maken, zodat je, als je met je collega’s communiceert, alleen praat over wat er echt toe doet.

6. ‘Connected, but alone?’ – Sherry Turkle

We leven in een wereld waarin het gemakkelijker dan ooit is om mensen van verschillende generaties, steden en zelfs continenten te bereiken. Maar ga naar een restaurant, concert of zelfs een begrafenis en je zal merken dat mensen mijlenver weg zijn van hun gesprekspartners omdat ze constant met hun smartphone bezig zijn, zegt MIT sociale wetenschappen en technologisch professor Sherry Turkle.

Naast het feit dat het slechte manieren zijn, verhindert dit steeds vaker voorkomende gedrag ons om met elkaar in contact te staan en zichzelf te reflecteren. In de TED talk van Turkle hoor je dat het feit dat je te veel contact hebt, ons feitelijk isoleert van onze community’s. Ze vertelt ook wat we kunnen doen om ons van onze telefoons los te koppelen om werk te maken van onze relaties.

7. ’10 ways to have a better conversation’ – Celeste Headlee

Woorden zijn onze primaire manier om met andere mensen om te gaan, of het nu gaat om het opbouwen van sterke vriendschappen, om ruzie maken of om collega’s overtuigen om je plannen te volgen. En toch zijn we er barslecht in. Een studie wees uit dat we meer gepolariseerd zijn dan ooit.

Radiopresentatrice Celeste Headlee heeft enige ervaring met het gebruiken van woorden om mensen te raken. In haar TED talk verkent Headlee de componenten van een echt geweldig gesprek en deelt ze 10 strategieën om je gespreksvaardigheden te verbeteren.

8. ‘The power of vulnerability’ – Brené Brown

Natuurlijk kunnen echte banden niet gevormd worden als we onszelf niet helemaal smijten in onze relaties, hoe communicatief competent we ook zijn. In deze TED talk suggereert Brené Brown, die onderzoek doet naar kwetsbaarheid, moed en schaamte, dat we alleen door confrontatie met datgene waar we het meeste bang voor zijn contact kunnen maken met andere mensen.

Brown ontdekte in haar onderzoek dat haar proefpersonen die de meeste liefde en betrokkenheid voelden, één ding gemeen hadden: ze waren bereid om zichzelf kwetsbaar op te stellen. Het is niet gemakkelijk om dat punt te bereiken, maar Brown beweert dat als we bereid zijn om er tijd en moeite te steken, we in staat zullen zijn om een vriendelijkere en zachtere wereld te bereiken.

9. ‘Comedy is translation’- Chris Bliss

Toen ik jonger was, dacht ik dat Saturday Night Live en The Daily Show gewoon grappig waren. En dat zijn ze ook, maar het zijn ook shows die commentaar leveren op een manier die mensen aan het lachen maakt en hen tegelijkertijd aanzet tot denken.

In deze TED talk legt standup comedian Chris Bliss uit dat comedy niet alleen over entertainment gaat, hoewel humor uiteraard centraal staat. De elementen van comedy zijn misleiding, inherente viraliteit, taaleconomie en opzettelijke nevenschikking van schijnbaar tegenovergestelde of niet-gerelateerde concepten. Deze elementen samen zijn een geweldige manier om mensen te vermaken en belangrijke boodschappen over te brengen.

10. ‘A funny look at the unintended consequences of technology’ – Chuck Nice

Chuck Nice, een komiek, spreekt over de vele wonderen van technologie en de onbedoelde gevolgen van sociale media.

Hij combineert de aantrekkingskracht van toekomstige technologie met de grimmige realiteit van hoe moeilijk het voor ons is om face-to-face te communiceren en hij deelt tips over hoe je deze obstakels in het dagelijks leven kan overwinnen.

11. ‘How to resolve racially stressful situations’ – Howard C. Stevenson

Stevenson deelt hoe raciale geletterdheid, of het vermogen om gespannen raciale situaties te lezen en op te lossen, helpt om raciale stress en trauma te verminderen en te beheersen.

Of je nu kinderen hebt die je leert om voor zichzelf en anderen op productieve manieren op te komen, of je wil die vaardigheden in je eigen communicatiearsenaal verbeteren, Stevensons toespraak is een bedachtzame en krachtige eerste stap.

12. ‘How can groups make good decisions?’ – Mariano Sigman & Dan Ariely

We hebben allemaal al gevochten tegen “groepsdenken”, of tegen de groep zelf, in vergaderingen. Neurowetenschapper Sigman vraagt zich af hoe mensen op elkaar inwerken om beslissingen te nemen en voert live experimenten uit op menigtes om erachter te komen.

In deze lezing deelt Sigman de resultaten van zijn experimenten en conclusies over hoe je een gezondere democratie kunt opbouwen.

Vragen? Meer informatie nodig? Of zin in een vrijblijvende afspraak?
Neem hier contact met ons op!

Geef een reactie